Prisijunk prie projekto!

Prisijunk prie projekto!

Pasidalink džiaugsmu - tavęs reikia kitiems!

Pasidalink džiaugsmu - tavęs reikia kitiems!

Projektas tęsiasi!

Projektas tęsiasi!

Kurkime savo šeimų gerovę kartu!

Kurkime savo šeimų gerovę kartu!

Klausimai - Atsakymai

Lauki vaikučio ir tau neramu? Sunku ir atrodo, kad visos durys uždarytos?

Turi neraminančių klausimų? Parašyk mums ir mes kartu rasim atsakymus!

XIP-2239

2010-06-01

Šeimos politika kaip sistema ir Šeima bei Vaikystės apsauga kaip Konstituciniai prioritetai yra deklaratyvios ir popierinės. Vyriausybei bei Seimui teigiant, jog Šeimos politika ir demografinės problemos yra pirmos svarbos nacionalinis prioritetas bei pasirašant ir siūlant pasirašyti įvairaus pobūdžio Nacionalinius projektus, tuo pat metu valdančiųjų rankomis yra vykdoma šeimos politikos žlugdymos akcijos:

 

1.      Kiekvienas taupymo bandymas prasideda nuo Šeimos politikos naikinimo: antrus metus sistemingai keičiama motinystės (tėvystės) išmokų mokėjimo tvarka (Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymas per pastaruosius metus yra svarstomas 7 kartą);

 

2.      Dangstantis reformos sąvoka, naikinama vienintelė veikianti Lietuvoje šeimų skatinimo priemonė - išmokų mažinimas procentaliai ar jų trumpinimas per pus negali būti net apytiksliai įvardinamas kaip Sodros reformos dalis;

 

3.      Šeimos politiką (neva nacionalinį prioritetą) naikinantys sprendimų priimami ypatingos skubos tvarka be pagrįstų skaičiavimų ir nespėjant įsigilinti į esmę nei Seimo nariams, nei visuomenei bei galimai pažeidžiant Laisvojo Seimo nario mandato principą, Įstatymų priėmimo numatytą tvarką, Seimo statutą ir Konstituciją; pažymėtina ir pabrėžtina, kad sprendimai ir „reforma“ priimama ypatingos skubos tvarka 2010 metais, kuri turi įsigalioti, pasak valdančiųjų tik 2012 metais;

 

4.      Motinystės (tėvystės)išmokų mokėjimo sistema yra praktiškai sugriauta ir sunkiai suvokiama visuomene bei ją administruojantiems: šiai dienai jau yra galiojantys du motinystės (tėvystės) išmokų mokėjimo tvarką apibrėžiantys įstatymai (Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymas ir Laikinasis socialinių išmokų mažinimo įstatymas), o ketinama priimti dar vieną pakeitimą;

 

5.      Šeimos politika griaunama vieno teisiojo principu: nepakankamai pagrįstas ir neišdiskutuotas projektas nepatobulintas nė vienu punktu per 6mėn., neįvertinta nei visuomenės, nei Seimo narių nuomonė išmokų atžvilgiu, o konkretūs visuomenės atstovų siūlymai liko nesvarstyti, neanalizuoti ir atmesti be jokio pagrindimo ar priežasčių;

 

Visi aukščiau išdėstyti žingsniai paneigia birželio 30 dienos posėdžio metu priimtą Seimo socialinių reikalų ir darbo komiteto nutarimą, kurio metu 2/3 komiteto narių balsų dauguma buvo nuspręsta grąžinti įstatymo projektą Vyriausybei tobulinti. Tos pačios dienos 14 val. įvykęs neplanuotas Seimo socialinių reikalų ir darbo komiteto pasitarimas bei š.m. liepos 1d. Komiteto posėdis ir jo metu iš esmės pakeista Komiteto išvada bei sąmoningas birželio 30 dienos Komiteto išvados nuslėpimas nuo Seimo narių leidžia teigti, kad Konservatorių frakcija ir SADM stengiasi teisėtomis ir neteisėtomis priemonėmis įtakoti Seimo narių jau priimtus tos dienos rytą sprendimus ir juos pakeisti sau palankiais. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Seimo statutą, posėdžio išvada turi būti pateikta Seimo plenariniame posėdyje. Išvados komitetas nepateikė nei visuomenei nei Seimui. Pasidavimas įtakai ir priimto Seimo nario sprendimo keitimas galimai pažeidžia laisvo Seimo nario mandato principą ir Konstituciją ir turėtų būti svarstomas Seimo etikos ir procedūrų komisijoje.

 

Apibendrinant NAMS atsakingai prašo:


·      Nepamiršti išmokų motinystei (tėvystei) prigimties ir būtinumo ir netrumpinti išmokų mokėjimo trukmės: abu Seimo socialinių reikalų komiteto išvadoje alternatyvomis įvardinti projektai (p.Dagio siūlomas 100% vienerius metus mokamos išmokos ir Vyriausybės siūloma pseudo galimybė rinktis dvejų metų išmokų trukmę turės vienodą efektą –  trukmė sutrumpės per pus. Piliečiai nepasitiki nuolat keičiama sistema ir realiai bet kokiu atveju bus priversti rinktis vienerių metų išmokas. Todėl prašome nepalaikyti Komiteto siūlomo nė vieno projekto iš esmės.


·      Nepriiminėti skaičiavimais ir analize nepagrįstų sprendimų jokia skubos tvarka: nepasvertų sprendimų ir neatsakingai į darbą žiūrinčių politikų dėka buvo paliktos spragos, kurių visos pasekmės buvo primestos motinoms kaip kaltinamosioms sukčiavimu. Tikėtina prieštaraujantis Konstitucijai išmokų mažinimas Laikinojo išmokų mažinimo įstatymo kontekste be kompensavimo mechanizmo numatymo pastūmėjo nukentėjusias šeimas bylinėtis su Valstybe. Šių sprendimų papildomi kaštai iš Valstybės biudžeto vargu ar bus kada įvertinti kaip sprendimų pasekmė ir įtraukti į konsoliduoto efekto vertinimus. Todėl prašome grąžinti Vyriausybei projektą tobulinti nesvarstant jokių kitų alternatyvų.


·      Į motinystės (tėvystės) išmokas žvelgti kaip į dalį Šeimos politikos sistemos visumos: kaip ir bet kurioje kitoje sistemoje, ketinant mažinti vieną eilutę tuo pat metu įvardinti kur link bus nukreipiamos sutaupomos lėšos. Todėl prašome grąžinus Vyriausybei projekto paketą išanalizuoti visus galimus alternatyvius variantu reformos kontekste.


·      Reformuojant motinystės (tėvystės) išmokų sistemą numatyti kokiomis tiksliai kitomis priemonėmis bus kompensuotas paramos šeimoms mažinimas (mokestinės lengvatos, ikimokyklinės įstaigos, būsto išlaikymo ar nuomos lengvatos ir pan...). . Todėl prašome grąžinus Vyriausybei projekto paketą išanalizuoti visus galimus alternatyvius variantu reformos kontekste.


·      Gerbti visuomenę ir jūs išrinkusius piliečius bei atsakingai analizuoti visuomeninių organizacijų siūlomas išeitis iš susidariusios situacijos. Viena kadencija Seime partijos gyvenimas nesibaigia – bus rinkimų ir ateityje. Tuomet galimai nepakaks populistinių pažadų ar momentinių, tuoj po rinkimų pamirštamų, sprendimų. Todėl tikimės, kad nebus vadovaujamasi logika: „pagriebti ir pabėgti“ šios sesijos pabaigoje.

 

 

Nacionalinis Aktyvių Mamų Sambūris